Ikko Tanaka był japońskim grafikiem, który pozostawił nieoceniony wkład w świat designu. Znany z interdyscyplinarnej twórczości, Tanaka współpracował z wieloma znanymi markami i korporacjami, takimi jak Seibu, Mazda, Issey Miyake, Hanae Mori, a także przy międzynarodowych wydarzeniach, takich jak Expo ’85. Jest również uznawany za twórcę podstawowej identyfikacji graficznej marki Muji, której minimalistyczne podejście do projektowania zyskało globalne uznanie.
Kariera i nauka
Tanaka urodził się w 1930 roku w Nara. Studiował sztukę na Uniwersytecie Artystycznym w Kioto, gdzie uzyskał dyplom ze starożytnej sztuki japońskiej w 1950 roku. Swoją karierę rozpoczął w dziale projektowania tekstyliów w firmie Kanegafuchi Boseki (obecnie Kracie Holdings) w Osace. Wkrótce przeniósł się do Sankei Shimbun, gdzie pracował w dziale projektowania graficznego.
W 1957 roku Tanaka przeniósł się do Tokio, inspirując się przełomową wystawą „Graphic ’55”. W Tokio założył swoje własne studio w 1963 roku, zdobywając szerokie uznanie za swoje projekty. Jego twórczość była wystawiana na wielu międzynarodowych wystawach, a on sam zyskał liczne nagrody, w tym Złoty Medal Tokijskiego Klubu Dyrektorów Artystycznych w 1960 roku.
Styl artysty
Styl Tanaki był unikalny, łącząc tradycyjną japońską estetykę z nowoczesnym podejściem do projektowania. Jego prace charakteryzowały się wykorzystaniem odważnych, polichromatycznych geometrii oraz dynamicznym potencjałem wizualnym typografii. Inspiracje czerpał zarówno z tradycyjnych drzeworytów z okresu Edo, jak i z nowoczesnych ruchów artystycznych, takich jak op-art i Bauhaus.
Tanaka był również szeroko rozpoznawalny dzięki projektom plakatów do produkcji teatralnych Noh oraz innych wydarzeń kulturalnych. Jego projekty były proste, ale wyraziste, często manipulując kolorem, skalą i formą, aby tworzyć nowe, przystępne reprezentacje wizualne.
Projekty komercyjne
Jako dyrektor kreatywny grupy Seibu, Tanaka miał ogromny wpływ na wizualną tożsamość firmy, tworząc ikoniczne projekty graficzne, w tym dla marki Muji. Jego projekty dla Muji wyróżniały się prostotą i funkcjonalnością, podkreślając jakość produktów poprzez minimalistyczne opakowania i proste slogany.
Typografia i modowe projekty
Tanaka zajmował się także projektowaniem książek i typografią. Jego prace często wykorzystywały tekst jako centralny element wizualny, co było innowacyjnym podejściem w japońskim designie graficznym. Współpracował z wieloma historykami, kuratorami i artystami, tworząc publikacje, takie jak „Japan Style” (1980), „Japan Color” (1981) i „Japan Design” (1984).
Jeżeli chodzi o modę, Tanaka współpracował z wieloma japońskimi projektantami, tworząc logo i materiały promocyjne dla takich marek jak Hanae Mori i Issey Miyake. Jego projekty były proste, ale eleganckie, często łącząc tradycyjne motywy z nowoczesnym designem.
Co Ikko Tanaka po sobie pozostawił?
Ikko Tanaka zmarł 10 stycznia 2002 roku na zawał serca w Tokio. Jego dziedzictwo jednak żyje dalej, a jego prace znajdują się w stałych kolekcjach wielu muzeów na całym świecie, w tym w Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Muzeum Wiktorii i Alberta. W 2008 roku w Centrum Współczesnej Grafiki (CCGA) w Sukagawie utworzono Archiwum Tanaki Ikko, które zawiera tysiące jego prac, dokumentów i fotografii.
Tanaka pozostaje jedną z najważniejszych postaci w historii japońskiego designu, a jego wpływ na współczesną estetykę i projektowanie graficzne jest nieoceniony.
~źródło: wikipedia.pl